Stel je vraag aan
onze AI-assistent
Naar hoofdinhoud Naar footer

Ervaringsleren over eigen regie

Gepubliceerd op: 18-09-2024

Wil je zelf, samen je team of met studenten meer inzicht krijgen in de leefwereld van mensen met een beperking of de naaste van iemand met een beperking? Ervaringsleren draait om het zelf ervaren en te reflecteren op die ervaring. Door bijvoorbeeld films te kijken en opdrachten te doen, kom je een beetje dichter bij de werkelijkheid van die ander. Even kruip je in de huid van die ander. Dit gaat verder dan alleen theorie. Het is een actieve manier van leren die je helpt om je meer bewust te worden van je eigen houding en de rol die je inneemt in de samenwerking met mensen met een beperking en hun naasten.

De opdrachten kun je zowel zelfstandig doen als samen met je team, collega’s of studiegenoten. Kies je ervoor om dit samen te doen? Neem dan de tijd om open en eerlijk je ervaringen te delen en daarop te reflecteren. Wissel met elkaar uit welke inzichten je hebt opgedaan en wat deze betekenen voor jouw professionele ontwikkeling en hoe je dit kunt inzetten in je werk samen met anderen.   

Thema - Eigen regie

Eigen regie betekent dat iemand zelf de controle heeft over zijn leven. Maar hoe voelt dat eigenlijk? En hoe kun jij, als naaste of zorgprofessional, iemand helpen om die regie te behouden? Dit thema laat ons zien hoe belangrijk het is om ruimte te geven en te vertrouwen op de ander. 

Vanuit de cliënt en naaste bekeken

Bekijk de korte film waarin Bruin en zijn naaste Jan Hoek centraal staan.

Opdracht

Jan laat zich echt inspireren door Bruin. Dit vraagt soms iets van zijn kwetsbaarheid. Hij stapt uit zijn comfort-zone door te zingen en zich als superster te verkleden.  

  • Denk terug aan een moment waarop jij de regie aan iemand anders gaf en daarbij uit je comfortzone moest stappen. 
  • Schrijf op wat dat met die ander deed, en wat het met jou deed.  
  • Als je deze opdracht met anderen doet, kan iedereen zijn ervaring delen en vertellen wat het met hen doet. In een grote groep: vat je verhaal samen in één zin en maak met die zinnen een lied zoals het ‘Spijkerbroeken’ lied!  

Bekijk de korte film waarin Idman vertelt wat eigen regie voor haar betekent.

Opdracht

  • Wat betekent eigen regie voor jou? 
  • Hoe geef jij eigen regie vorm in je dagelijks leven? 
  • Schrijf een voorbeeld op.
  • Stel jezelf de vraag hoe vind je het als iemand anders voor jou bepaalt wat en hoe laat je gaat eten?  
  • Wissel eventueel met elkaar andere voorbeelden uit het dagelijks leven uit.  
  • Wat valt je op?  
  • Welk inzicht neem je mee? 

Beluister en bekijk de theatrale lezing.

Opdracht

  • Schrijf op wat jou inspireerde. 
  • Wat heb jij nodig om de regie in balans te brengen tussen cliënt, zorgprofessional en naasten? 

Vanuit de professional bekeken 

Beluister en bekijk de theatrale lezing.

Ervaringsopdracht een bitterzoete ervaring

Probeer om verschillende zintuigen en je verbeelding aan te spreken. Doe deze ervaringsoefening alleen of met je team.  

  • Pak iets zouts of bitters en iets zoets en leg beide voor je neer. Leg het zoete links van je en het zoute of bittere rechts van je. Neem het zoute of bittere hapje in je hand. Je mag nu van het zoute of bittere hapje eten. Wat proef je? Wat doet deze smaak met je?  
  • Ga terug naar een moment dat je worstelde met het geven of krijgen van eigen regie. Probeer helemaal in dat moment te gaan. Wat deed je? Wat deed de ander? Hoe voelt dat? Waar voel je dat in je lichaam?  
  • Je mag nu deze ervaring loslaten en je ogen gesloten houden als het lukt. Neem het zoete hapje in je hand. Sluit je ogen. Je mag nu van het zoete hapje eten. Wat proef je? Wat doet deze smaak met je?  
  • Ga terug naar een moment dat je echt de regie gaf of kreeg. Dat kan een moment in je werk zijn of in je privéleven. Probeer helemaal in dat moment te gaan. Wat deed je? Wat deed de ander? Hoe voelt dat? Waar voel je dat in je lichaam?  
  • Je mag nu je ogen weer opendoen en terugkeren naar het nu. Welk (nieuw) inzicht heb je gekregen? 

Wat ga jij anders doen?

Na het leren van je ervaring en erover nadenken, kun je opschrijven wat je van plan bent te doen. Dat kan iets kleins zijn dat je van plan bent anders te gaan doen. Als je de opdrachten samen met je team hebt gedaan, sta je stil bij wat jij anders van plan bent te gaan doen, maar ook wat jullie als team mogelijk anders gaan doen.  

Schrijf, teken of bedenk het in je hoofd. Net wat jij prettig vindt.  

 Stel je daarbij de volgende vragen:    

  • Is er iets dat ik anders wil doen?     
  • Willen wij iets samen anders aanpakken?     
  • Wat wil ik of wat willen wij samen daarmee bereiken?     
  • Wat heb ik of wat hebben wij samen daarvoor nodig?     

Ervaringsleren over andere thema's

Naast het thema eigen regie zijn er nog andere thema's binnen ervaringsleren:

Over Begeleiding à la carte

Deze aanpak is onderdeel van Begeleiding à la carte 2. Begeleiding à la carte 2 wordt uitgevoerd door kennisorganisatie Vilans en is onderdeel van de Toekomstagenda zorg en ondersteuning voor mensen met een beperking van het ministerie van VWS. Het programma is op 1 maart 2023 gestart en loopt 3 jaar. Lees meer over Begeleiding à la carte.

Downloads

Deel deze pagina via:

Soort

Methode