GGD AppStore, de logische stap naar e-public health
Gepubliceerd op: 20-06-2022
Een bundeling van alle consumenten-gezondheidsapps. Dat was het idee van de GGD'en in mei 2015. Deze logische stap is nu bekend als de GGD AppStore.
Het idee is simpel: het onderzoeken en toetsen van (consumenten) gezondheidsapps. Alleen de apps die voldoen aan de door de GGD'en opgestelde criteria, worden voorzien van een vignet en publieksvriendelijk gepubliceerd en geplaatst in de GGD AppStore; compleet met rapport.
In januari 2016 waren het tijdens lancering nog vijftig apps die volgens het ontwikkelde onderzoeksmodel werden voorzien van vignet, nu komen er gemiddeld twee apps per week bij. Uiteindelijk is het de bedoeling om jaarlijks honderdvijfentwintig goedgekeurde apps toe te voegen.
De vier criteria waarop getoetst wordt zijn:
- Gebruiksvriendelijkheid
- Betrouwbaarheid
- Onderbouwing
- Privacy
Apps in zes pijlers
Er is gekozen voor het rubriceren van de onderzochte en ‘goedgekeurde’ apps volgens de pijlers van positieve gezondheid. Deze pijlers zijn vertaald in:
- Lichaam
- Psyche
- Zingeving
- Gelukkig zij
- Relaties
- Meedoen en dagelijks leven