Stel je vraag aan
onze AI-assistent
Naar hoofdinhoud Naar footer

Kennisproduct Vragenlijsten leer van je organisatie - Gespreksleidraad voor interviews

Gepubliceerd op: 01-05-2022

Iedere organisatie is anders en verhoudt zich anders tot veranderen. Met deze vragenlijsten krijg je inzicht op factoren die implementatie kunnen stimuleren en belemmeren in jouw organisatie. Zicht krijgen op deze factoren gaat je helen om jouw implementatie zodanig voor te bereiden zodat je een grotere kans van slagen hebt op een succesvolle uitvoering.

De vier belangrijkste perspectieven om in dit onderdeel mee te nemen zijn die van de cliënten/naasten, de collega’s, de teams en de organisatie als geheel. Voor iedere groep is een vragenlijst ontwikkeld. Je zult vragen tegenkomen die je aan meerdere groepen stelt, juist om de verschillende perspectieven te verzamelen en zo een compleet beeld te krijgen.

Aan de slag met "Vragenlijsten leer van je organisatie"

De vragenlijsten werken het beste als je jezelf – of degene die de interviews gaat doen – al hebt kunnen verdiepen in de belangrijke documenten van de organisatie. Denk hierbij aan eerdere projectplannen, beleidsstukken en zorginhoudelijke documenten die voor jouw project en de zorgvraag waarmee je aan de slag gaat van belang zijn. Wat hierbij helpt, is om niet alleen de stukken te lezen, maar om ook in gesprek te gaan met degene die de documenten heeft opgesteld zodat voor jou helder wordt uit welke context het document is ontstaan, wie erbij betrokken waren en wat bijvoorbeeld de status is van de uitvoering van het document 
 
Kies voor de interviews in ieder geval voor de volgende personen: 

  • 2 tot 3 cliënten 
  • 4 tot 6 collega’s van diverse afdelingen 
  • Het hele projectteam gezamenlijk 
  • Zo mogelijk iemand van de centrale cliëntenraad (CCR) 

Uiteindelijk maak je met de uitkomsten van de interviews samen met je projectteam een inschatting van de rode draad en belangrijkste succes-en faalfactoren. Deze neem je op in de risico-analyse van je projectplan. Belangrijke punten bespreek je alvast met je opdrachtgever, zodat je tijdig maatregelen kunt nemen voor eventuele risico’s.

Samenvatting "Vragenlijsten leer van je organisatie"

  • Cliëntgroep: Cliënten in de gehandicaptenzorg
  • Gebruikers: Innovatie-managers, projectteams en stakeholders
  • Wanneer gebruiken? Om inzicht te krijgen op factoren die implementatie kunnen stimuleren en belemmeren in jouw organisatie
  • Training nodig? Nee
  • Product getest? Nee
  • Validatie: Practice-based, kennis op basis van praktijkervaringen
  • Waar te vinden? Besproken tijdens Congres #InZo2022, aanvullende informatie en eventuele downloads zijn onder deze tabel te vinden
  • Kosten: Gratis

Onderbouwing van het kennisproduct 

Innovatie-Route kennisproducten 

Dit kennisproduct is onderdeel van de Innovatie-Route: een stappenplan voor het inrichten van het implementatieproces van zorgtechnologie in de gehandicaptenzorg. Bij elke stap vind je uitleg, hulp, algemene tips en praktische voorbeelden. De Innovatie-Route is ontwikkeld binnen de Innovatie-impuls van het programma Volwaardig leven van het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport (VWS). 

Meer informatie 

Downloads

Deel deze pagina via:

Soort

Meetinstrument

Soort kennis

Praktijk

Taal

Nederlands