Regeldruk voorkomen: ruimte voor leren en luisteren
Gepubliceerd op: 14-07-2022
Het is belangrijk om regeldruk te verminderen. Maar wat nou als je regeldruk kan voorkomen? Dit kan door beter te luisteren naar zorgprofessionals. Betrek hen tijdens het (her)ontwerpen van beleid, regels en registraties. Hiermee creëer je regels en beleid die bijdragen aan hun dagelijkse praktijk, en daarmee voor hen nuttig en noodzakelijk. Zo hebben zorgmedewerkers zelf invloed op de registraties waarmee ze werken.
Vertrouwen in elkaar en je team is belangrijk. Je moet ervan uit kunnen gaan dat jouw collega zijn taken oppakt. Dat neemt niet weg dat deze taken ook geregistreerd moeten worden. Syndion loopt hierin voorop en vertelt hoe zij dat doen.
De mini-checklist
'Medewerkers voelen zich door al die afvinklijstjes gecontroleerd in hun doen en laten. En leidinggevenden hebben ook wel iets beters te doen dan al die vinkjes te checken. Het gaat erom dat we als team vertrouwen hebben in elkaar dat iedereen zijn of haar taak bekwaam, in vrijheid maar binnen gestelde kaders uitvoert. Dat je uitgaat van elkaars professionaliteit. Neemt niet weg dat sommige checklisten juist erg handig zijn. Die gebruiken we als minimale overdracht zodat je in een oogopslag kunt zien wat er in jouw dienst nog moet gebeuren.'
Lees meer in het praktijkvoorbeeld 'Bewustwording van processen'
Regeldruk tegengaan bij twee zorgorganisaties
Humanitas DMH en Zorggroep Groningen vertellen hoe het ze is gelukt om te ontregelen. Zij zijn al langer bezig om regeldruk aan te pakken en op die manier de werkdruk te verminderen. Hoe doen ze dat en waarom zo? Waar liepen ze tegenaan en hoe hebben ze het opgelost? In hun verhaal staan situaties die andere zorgorganisaties zullen herkennen. Zorggroep Groningen: ‘Een aantal zorgmedewerkers ervoeren veel registraties in het zorgdossier vaak als een last.’
Lees over hun ervaringen met het tegengaan van regeldruk en gebruik hun gouden tips.
Doe je het omdat het moet, of omdat het helpt?
In onderstaand fragment deelt Els van der Mijden (adviseur informatiemanagement en projectleider bij Humanitas) haar tips over regeldruk verminderen. Zij is in dit interview in gesprek met een adviseurs van Vilans. Els deelt de ervaringen van Humanitas als het gaat om ontregelen.
Ontregelen? Dat woord kennen ze bij de JP van den Bent stichting niet
Ze hoeven namelijk niet te ontregelen. Bestuurder Tanja Scholten en persoonlijk begeleider Karen Haarsma vertellen hoe dit in de praktijk gaat. Kritisch kijken naar elke regel is al ruim 20 jaar een vanzelfsprekend onderdeel van hun manier van werken. ‘We hebben hier géén ontregelproject, nooit gehad ook!', vertelt Tanja.
Wat is nodig om regeldruk te voorkomen?
Dat is de vraag waar Vilans komend jaar mee aan de slag gaat. Bart van Mierlo, senior adviseur, is geïnspireerd geraakt door zorgaanbieders die het vraagstuk regeldruk op een andere manier benaderen. Koplopers die zelf niet in termen van regeldruk praten en benaderen dit vraagstuk vanuit behoeften van zorgmedewerkers (en cliënten). Er gaat veel aandacht uit naar het verminderen van regeldruk voor zorgmedewerkers. Is het niet logischer om regeldruk óók te voorkomen? Vilans zal enkele koplopers volgen en daarover delen.
Lees meer
- Lees meer in het artikel 'Weinig regels en veel gezond verstand bij JP van den Bent.
- Lees verder in de blog van Bart 'Regeldruk: genezen of voorkomen?'
- Het landschap omgedraaid: zorgprofessionals in de lead bij het ecd
- ‘Beter regeldruk voorkomen dan verminderen’