Triple-C
Gepubliceerd op: 28-02-2025
Laatst bijgewerkt op: 28-02-2025
Bij Triple-C gaat het om menswaardigheid en de vervulling van de menselijke behoeften. De begeleidingsmethodiek richt zich niet direct op het verminderen van probleemgedrag, maar op het verbeteren van de kwaliteit van leven en het bevorderen van de geestelijke gezondheid van de cliënt.
Doel methode
Door gezamenlijk dagelijkse taken en activiteiten uit te voeren, bouwen de cliënt en begeleider een vertrouwensrelatie op en worden de competenties van de cliënt versterkt.
De drie C’s staan voor:
- Kennismaken en opbouwen van de gehechtheidsrelatie (veiligheid).
- Creëren van een betrouwbare omgeving voor de cliënt (betrouwbaarheid).
- Relationele autonomie ((zelf)vertrouwen ontwikkelen).
Doelgroep
Triple-C is een orthopedagogisch behandelmodel wat ingezet wordt in de dagelijkse begeleiding van mensen met een verstandelijke beperking en een complexe zorgvraag. De methode is passend voor iedere cliëntgroep met een complexe zorgvraag.
Beschrijving methode
Triple-C gaat uit van menswaardigheid en neemt de menselijke behoeften als uitgangspunt voor de dagelijkse begeleiding en behandeling. Probleemgedrag wordt gezien als een uiting van onvervulde menselijke behoeften, waar er een vraag ligt voor de omgeving dit goed te begrijpen en aan te vullen.
De begeleider bouwt een gehechtheidsrelatie op met de cliënt door samen aan terugkerende betekenisvolle activiteiten te werken. Dit gebeurt door een voortdurend uitnodigende begeleidingsstijl, waarbij de begeleider richting geeft zonder beheersmatig te worden en waar mogelijk ruimte geeft zonder los te laten. Bij deze uitnodigende begeleidingsstijl gaat het om het bieden van kansen en uitdagingen (vertrouwen), geven van taken en verantwoordelijkheden (succeservaringen) en ruimte geven aan initiatieven van de cliënt (eigen inbreng en invloed).
Tijdsinvestering en materiaal
Werken met Triple-C is een doorlopend proces, waarbij de focus altijd ligt op het aanvullen van de menselijke behoeften. Iedere cliënt wordt als uniek beschouwd, met zijn/haar eigen voorgeschiedenis en ondersteuningsbehoefte waarop de begeleiding moet worden afgestemd. Binnen Triple-C wordt daarom geen strikt tijdspad aangehouden. Er is een behandelfasering die uitgaat van opbouw van gehechtheid en daarmee vertrouwen in de ander en in zichzelf waarbij de cliënten ervaren dat ze competenter worden.
In een gelijklopend proces zien we dat opbouwen van vertrouwen en gevoel van competentie leiden tot een afname van stress en probleemgedrag. Er wordt systematisch gewerkt op basis van het Triple-C-behandelhuis. Dit bestaat uit een fundament (de menselijke behoeften) waarop drie pijlers rusten, met daarbovenop doelen en een uiteindelijk perspectief. Alle materialen om Triple-C toe te passen vind je op de website van de Triple C werkplaats .
Wie kunnen met deze methode werken?
In de eerste plaats professionals uit het primaire proces: behandelaren/orthopedagogen, managers, begeleiders, verwanten/wettelijk vertegenwoordigers. Tevens is het noodzakelijk dat de visie ook uitgedragen wordt door de andere lagen binnen een organisatie. De methode wordt vormgegeven in samenwerking met de cliënt en/of ouders en verwanten.
Scholing
Vanuit de Triple-C-werkplaats zijn verschillende Bouwstenen beschikbaar voor de invoering en borging van de methodiek. Bouwsteen 1 is verplicht en omvat zowel training/scholing als begeleiding bij de implementatie. De andere Bouwstenen omvatten onder meer:
- Ondersteunende gesprekken
- Scholing
- Certificering van medewerkers
- Korte detachering van gecertificeerde Triple-C-begeleiders
- (Her)certificering van eigen Triple-C-trainers (train-de-trainer)
- Deelname aan de Community of Practice
- Andere mogelijkheden voor het vasthouden en versterken van Triple-C
Het is belangrijk de methodiek volledig te implementeren en het gedachtegoed te borgen; ‘een beetje Triple-C werkt niet’ en zal geen of onvoldoende effect hebben.
Casus EVB+
Aydin slaat zichzelf op zijn oor en zijn kin, soms drukt hij zijn vinger in zijn oog. Vanuit Triple-C wordt met hem en zijn direct betrokkenen invulling gegeven aan zijn behoeftes. Een klein en vast team biedt hem veiligheid en de mogelijkheid zich te hechten. Ze gaan met Aydin op stap, geven hem de gelegenheid een taak te vervullen, hij mag glaswerk ophalen in de wijk en in de glasbak gooien. Aydin heeft daginvulling en groeit van de complimenten die hij krijgt. Kan Aydin ook in de weekenden daginvulling krijgen, welke vrije tijdsbesteding is voor hem aantrekkelijk?
Onderbouwing bruikbaarheid
Ervaringskennis, praktijkkennis en onderzoekskennis.
Beoordeling en bronnen
Er zijn verschillende wetenschappelijke onderzoeken gepubliceerd over de bruikbaarheid van Triple C:
- Bekijk het proefschrift van Tess Tournier.
- Bekijk de publicatie van, van Wouwe, Simons en Janssen: een index voor de mate waarin Triple-C methodiek is geïmplementeerd.
- Bekijk de publicatie van, van Wouwe, Simons en Janssen: Implementatie van Triple-C: veranderingen in vaardigheden en probleemgedrag. Een longitudinale studie bij cliënten met ernstig probleemgedrag.
- Bekijk de publicaties over Triple C in het Nederlands Tijdschrift voor de Zorg aan mensen met verstandelijke beperkingen.
Meer weten over deze methode?
Zorgorganisatie ASVZ heeft de methode ontwikkeld. Voor meer informatie kun je contact opnemen met Lucy Simons via lsimons@asvz.nl.