Boudewijn: ‘Voor ons is het vanzelfsprekend om contact te onderhouden met onze naasten. Voor deze groep is dat echter niet het geval en zij hebben daarbij soms ondersteuning nodig. Je kunt naasten bijvoorbeeld betrekken bij alledaagse zaken. Zo hebben wij laatst familieleden uitgenodigd om de kamer te helpen verven van hun familielid op de woongroep.’
10 tips voor persoonsgerichte zorg tijdens corona
Gepubliceerd op: 05-10-2021
Toch zoveel mogelijk persoonsgerichte zorg leveren ten tijde van corona. Dat is best een uitdaging. Begeleiders Boudewijn en Mieke Vlot (en ja, zij zijn getrouwd) slagen er toch in bij de uitvoering van het project ‘Wil je er voor me zijn’ van ’s Heeren Loo. Zij geven jou dan ook 10 tips.
Het project ‘Wil jij er voor mij zijn?’ is een initiatief dat is ontstaan vanuit de cliëntenraad van ’s Heeren Loo. Cliënten van ’s Heeren Loo geven namelijk aan behoefte te hebben aan net dat extra stukje oprechte en persoonlijke aandacht. Aandacht die afkomstig is van andere cliënten, medewerkers en hun naasten. Met ‘Wil je er voor me zijn?’ zorgt ’s Heeren Loo voor meer bewustwording voor deze behoefte die door corona groter is dan ooit.
Meer weten over ‘Wil je er voor me zijn'? Lees dan het artikel ‘Extra aandacht nodig voor mensen met een beperking tijdens corona’.
Ervaringen bij een woongroep
Hoe zorg je voor meer aandacht en meer persoonsgerichte zorg op een woongroep? Begeleiders Boudewijn en Mieke delen hun ervaringen aan de hand van de begeleiding die zij bieden aan een woongroep die onder andere uit bestaat uit mensen met een licht verstandelijke beperking, autisme, hechtingsproblematiek en het FAS-syndroom.
Contact tussen cliënten en naasten
Wanneer de communicatie tussen cliënten en familieleden goed loopt, zorgt dat ervoor dat naasten ook weer aandacht hebben voor een cliënt. Mieke: ‘Vaak is er alleen begeleiding nodig in de communicatie met familieleden. Ik merk dat onze cliënten soms dingen verkeerd lezen of begrijpen, of grenzeloos gaan door-appen. Mijn begeleiding bestaat dan bijvoorbeeld uit: ‘”Wat is je vraag en wat wil je vertellen? En: welke vorm van communicatie kies je?”’
Boudewijn: ‘Wij hebben laatst aan naasten gevraagd of ze een kaartje wilden sturen aan onze bewoners. Het lijkt iets kleins, maar met zo’n kaart zijn ze ongelofelijk trots en blij. Het idee dat je niet door je familie vergeten wordt, helpt enorm. Vooral in deze tijd..’
Positieve afleiding
Mieke: ‘De reden dat wij toch regelmatig met groepen erop uittrekken, is dat we beter zicht kunnen houden op de 1,5 meter afstand. Wanneer cliënten er alleen op uitgaan, denken ze daar niet aan. Samen met de bewoners kijken we eerst waar zij behoefte aan hebben. Vervolgens bespreken we samen of we zo ook rekening kunnen houden met de corona-maatregelen en/of het haalbaar is. Zo leren ze ook regie en verantwoordelijkheid te nemen.’
Wanneer het er niet druk is, kunnen natuurgebieden uitermate geschikt zijn om die 1,5 meter afstand te houden. Mieke: ‘Onze bewoners komen uit het hele land. We vragen hen dan ook zelf naar bekende plekken. Zo leren ze ook rekening te houden met elkaars wensen. We combineren de wandeling verder altijd met een picknick.’
Mieke: ‘Voor begeleiders is het verleidelijk om bijvoorbeeld elke dinsdagavond een disco-avond te houden, omdat dit in het verleden ook altijd heeft gewerkt. Maar het is juist de kunst om ook uit je comfortzone te stappen en te verrassen. Dan heb je meer impact.’ Boudewijn: ‘De eerste 2 weken van de coronamaatregelen zijn we af en toe gewoon een stukje gaan rijden met cliënten. Zodat ze ook even een andere omgeving zagen. Zo hebben we bijvoorbeeld een keer naar de zonsondergang gekeken op het strand.’
Mieke: ‘De momenten dat het goed gaat, maken we extra groot. Door het echt even te vieren bijvoorbeeld. Op het moment dat het dan even wat minder gaat, kunnen we dan naar die mooie momenten verwijzen. Zo houden we deze tijd draaglijk.’
Erkenning en gezien worden
Boudewijn: ‘Persoonlijke aandacht kan echt de toon zetten voor de rest van de dag. Zo starten wij elke dag met een groepsgesprek voor het project. Het werkt bijvoorbeeld goed als iemand erkenning krijgt dat hij/zij niet lekker in zijn vel zit. Je kunt het bijvoorbeeld benoemen door terug te geven wat je ziet aan iemand lichaamstaal. Een groot voordeel is dat als het gedrag ’s ochtends al erkend wordt, dat iemand het dan de rest van de dag niet meer met ander gedrag hoeft te laten zien. Daarnaast levert het meer begrip op onderling. En frustraties en irritaties kunnen zo worden uitgesproken en opgelost.’
Boudewijn: ‘Onze bewoners hebben een aantal keer een kleinigheidje gekregen. Bijvoorbeeld een bloemetje, een waxinelichtje voor de feestdagen en een zonnebril met de zomervakantie. We merken dat ze nu ook sneller zelf iets willen geven wanneer een begeleider bijvoorbeeld ziek is, of een moeder van een bewoner door een moeilijke tijd gaat. Dat komt omdat ze zelf hebben ervaren hoe fijn het is om iets te krijgen. Dan ga je dat ook weer sneller voor een ander doen.’
Informatie over corona
Boudewijn: ‘Het is belangrijk om niet te gaan paniekvoetballen of te benadrukken dat het allemaal zo heftig is. Ook termen als het “nieuwe normaal” begrijpen mensen met een beperking niet. Wij kijken niet elke dag het nieuws met onze bewoners omdat hen dit onrustig maakt. Zo hebben we een cliënt met autisme die boos wordt als hij over de versoepeling in andere landen hoort. We kijken wel met z’n allen steeds de persconferentie van Mark Rutte. En als een van de bewoners nog een vraag heeft, bespreken we dat in de groep.’
Over Begeleiding à la carte
’s Heeren Loo is een van de deelnemers aan het tweejarige traject ‘Begeleiding à la carte’ waarin aanbieders van gehandicaptenzorg binnen lerende netwerken hun praktijkervaringen delen in persoonsgerichte zorg. Daarnaast stellen zij praktische kennis beschikbaar voor de hele sector.