Naar hoofdinhoud Naar footer

Beleid

Laatst bijgewerkt op: 23-08-2023

Hygiënisch werken helpt besmettingen te voorkomen bij cliënten, medewerkers en op locaties. Het is belangrijk dat er beleid is op het gebied van hygiëne en infectiepreventie. Hierin hoeft niet alles tot in detail te worden vastgelegd. Als de basis op orde is, kun je snel handelen.

Het kan helpen om vanuit een visie of toekomstbeeld te werken aan beleid. Daarbij is het belangrijk om te weten welke behoeften en gevoelens medewerkers hebben in de dagelijkse praktijk. Ga bijvoorbeeld het gesprek aan met begeleiders. Soms is het best lastig om een algemeen beleid te ontwikkelen. De ondersteuningsvragen binnen de organisatie zijn namelijk divers.

Voorbeeldvragen die je binnen de organisatie kunt stellen:
  • Hoe is de hygiëne geregeld in de dagelijkse praktijk?
  • Is er nagedacht over bijzondere situaties/ crisissituaties?
  • Wat doen we nu bij een besmetting en uitbraken? En tot welke schaalgrootte kunnen we deze manier van werken realiseren?
In het beleid en afspraken over hygiënisch werken binnen de organisatie komen vaak onderstaande onderwerpen terug:
  • Algemene hygiëne:
    • persoonlijke hygiëne van medewerkers
    • hygiëne van cliënten
    • medische en verpleegkundige zorg
    • voedselveiligheid
    • huisdieren
  • Schoonmaken:
    • schoonmaken van de woon-/werkomgeving
    • desinfecteren
    • afval
  • Bouw en inrichting van de locaties
  • Uitbraakmanagement:
    • Wanneer bel je wie? En bij welke verschijnselen?
    • Wie bepaalt welke maatregelen er nodig zijn bij besmetting?
    • Wie doet een melding bij de GGD?
    • Wie monitort het aantal zieken en de doeltreffendheid van maatregelen?
    • Evaluatie na een uitbraak (wie, wat, hoe)
    • Inkoop en beheer van materialen

Handige links

Bij het maken van beleid op hygiëne en infectiepreventie kun je de volgende documenten als leidraad gebruiken:

Tools beleid

Er zijn geen tools bij dit thema.

Agenda-items beleid

Er zijn geen agenda-items gevonden